Relatie aan het woord

Cas de Haan en Rob van der Meer, van Caspar de Haan, aan het woord

Het oudste bedrijf in Eindhoven (uit 1749!) en een waardevolle samenwerkingspartner van Mooiland: Caspar de Haan. Cas de Haan (links) staat nu 12 jaar aan het roer van het onderhoud- en renovatiebedrijf. Hij is de negende ‘Cas’ die het familiebedrijf leiding mag geven. Vergezeld door Rob van der Meer, directeur renovatie, vertelt hij over de samenwerking met Mooiland de afgelopen jaren, de strubbelingen door het coronavirus en de lessen die je daaruit kunt halen.

Hoe ervaart Caspar de Haan de samenwerking met Mooiland? Cas: Erg goed! Mooiland heeft werknemers met een hoop competentievaardigheden. Dat is prettig, want dat dwingt ons ook om te blijven ontwikkelen. We zijn nu ruim 3 jaar ketenpartner van Mooiland. We hebben met elkaar echt iets goeds in elkaar gezet. Rob: Samen met de andere ketenpartners en met Mooiland hebben we een mooi, uniform proces vormgegeven. Dat deden we heel zorgvuldig, met veel aandacht. Bijvoorbeeld door een klantreis te maken. Daar hebben we ontzettend veel van geleerd. We gebruiken dat nu zelfs als voorbeeld bij andere samenwerkingen. Waar zijn we op dit moment samen aan het werk? Rob: Inmiddels hebben we de afgelopen 3 jaar al 400 woningen verduurzaamd voor Mooiland, als ketenpartner. Voor de komende jaren staan er nog 450 woningen op de planning. Nu zijn we onder andere bezig met 161 woningen in Nijmegen-Lent. Vorig jaar zijn we daarmee gestart. Cas: Dat project had wat strubbelingen. De opnames begonnen in de coronaperiode. We waren even bang dat het niet door zou gaan. We zijn met een aantal aannemers en Mooiland om de tafel gaan zitten en hebben toen het contactloos renoveren opgezet. Dankzij het snelle schakelen hebben we alle opnames kunnen uitvoeren. Rob: Vanwege alle beperkingen door het coronavirus, gingen we op zoek naar creatieve oplossingen. We plaatsten bijvoorbeeld een grote tent in Lent, waar we in gesprek konden gaan met bewoners. De uitvoerder voerde de opnames in de woningen uit, maar droeg een telefoon op zijn borst. Bewoners konden zo live meekijken en meteen vragen stellen. Cas: Het project heeft gelukkig gewoon door kunnen gaan. Dat komt ook omdat de bewoners zo flexibel en begripvol waren. De opnames doen we nu nog steeds via live verbinding. Dat werd heel goed ontvangen. En we hebben ook geleerd dat het veel rust geeft als je met minder man in een woning bent. Voorheen pakten we alles tegelijk aan, dus bijvoorbeeld keuken, toilet én badkamer. Het duurt nu misschien iets langer, maar het geeft rust voor bewoners. Hoe ziet de toekomst eruit? Cas: Het contract voor ketenpartners wordt in de toekomst opnieuw bekeken. Wij kennen de methodiek, hebben de mankracht en doen natuurlijk graag weer mee. We zijn erg blij met de samenwerking. Rob: We leren veel van elkaar. Mooiland is een professionele organisatie, met een vaste structuur. Een vaste structuur geeft natuurlijk soms ook wat schuring. Maar schuring heb je nodig om stappen te maken. We weten wat we aan elkaar hebben en zijn op elkaar ingesteld. Wat vinden jullie een volwaardige woningcorporatie? Cas: Een volwaardig woningcorporatie is een corporatie die alle facetten meeneemt rondom veilig en ongestoord wonen, met betaalbaar bezit en beschikbaar bezit. Een corporatie die inspeelt op de behoefte in de wijk en weet wat er leeft in de wijk. En ook een corporatie die zich bezighoudt met duurzaamheid en circulariteit. Daar is Mooiland goed mee bezig. Het scheelt dat Mooiland vanuit een duurzaamheidsprogramma werkt, in plaats van ad hoc wat projectjes. En je hebt natuurlijk goede partijen nodig om dat te kunnen bereiken. Rob: Een volwaardige woningcorporatie moet verbinding houden met de bewoners. Ik vind dat Mooiland daar een goede invulling aan geeft.